Nilai-Nialai Murni dalam Era Globalisasi
KEPENTINGAN
NILAI-NILAI MURNI DALAM PENDIDIKAN ISLAM
BAGI
MENANGANI ERA GLOBALISASI
Khairul
Nizam Bin Mohd Khalid
Jabatan
Pengajian Am ,Politeknik Ibrahim Sultan
PENGENALAN
Apabila disebut tentang globalisasi,
rata-rata ramai yang masih belum mengetahui dan memahami maksud globalisasi
dengan sebenarnya. Paling kurang istilah ini pernah didengari oleh sebab ia
sentiasa diwar-warkan dan disebut-sebut oleh pelbagai pihak yang berpandangan
jauh dan bersedia mengharungi arus globalisasi. Begitu juga, globalisasi sering
dikaitkan dengan pemodenan dan teknologi canggih. Era globalisasi dunia
mencetuskan banyak perubahan dalam menghayati kehidupan selepas arus permodenan.
Perubahan terhadap gaya hidup berorientasikan teknologi dan kemajuan maklumat
memberikan kesan dan menjadi cabaran terhadap nilai, budaya,pemikiran dan corak
hidup yang bersendikan adat, tatasusila ketimuran dan penghayatan agama.Namun
persoalannya ialah sejauhmanakah globalisasi membawa arus pemodenan dan
teknologi canggih yang sejajar dengan kehendak dan tuntutan Islam?
Menurut Kamus Dewan globalisasi didefinisikan sebagai fenomena yang menjadikan dunia mengecil dari segi perhubungan manusia disebabkan kepantasan perkembangan teknologi maklumat. Manakala cediakawan barat mentakrifkan globalisasi sebagai satu proses kehidupan yang serba luas dan infiniti merangkumi segala aspek kehidupan seperti politik, sosial, dan ekonomi yang boleh dirasai oleh seluruh umat manusia didunia ini. Ini bermakna segala-galanya menjadi milik bersama dalam konsep dunia tanpa sempadan. Globalisasi juga bermaksud mensosialisasikan pola atau sistem tertentu yang dimiliki oleh sesuatu negara atau kelompok sehingga menembusi seluruh dunia (Yusof al- Qardhawi,2001). Globalisasi juga disebut dengan pelbagai istilah seperti ‘dunia tanpa sempadan’ (borderless world), ‘kampung global’ atau ‘desa sejagat’ (global village) dan ‘dasar langit terbuka’ (open sky policy) merupakan suatu fenomena tatacara baru dalam mewujudkan ciri-ciri pensejagatan. Dunia mahu dijadikan suatu pentas kecil supaya mudah terjangkau dalam waktu yang singkat. Dunia juga perlu dikuasai tanpa kehadiran secara fizikal kuasa besar secara langsung, cukup hanya dengan proksinya (Ahmad Zahid Hamidi, tt).
PENDIDIKAN
AKHLAK DAN ADAB
Agama Islam sebagai ad-Deen atau
way of life amat menekankan kepada pendidikan akhlak. Sesuai dengan
hadis Rasulullah s.a.w yang bermaksud “Agama itu adalah nasihat” (Sahih Muslim,
Jilid 1, Bil. 43); nasihat tentang yang betul dan yang salah. Tujuan utama
perutusan Nabi Muhammad s.a.w. oleh Allah s.w.t kepada manusia juga memperlihatkan
kepentingan nilai akhlak atau moral dalam Islam, sebagaimana sabda baginda
Rasulullah s.a.w. yang bermaksud: “Sesungguhnya aku diutuskan untuk
menyempurnakan akhlak yang mulia” (Imam Malik, hal. 132). Oleh itu, menurut
kaca mata Islam nilai akhlak adalah sebahagian daripada agama Islam itu
sendiri. Justeru,dalam Islam manusia
yang paling tinggi statusnya adalah manusia yang paling mulia akhlaknya dan
tinggi sifat taqwanya. Malah, tidak sempurna iman seorang muslim itu sekiranya
dia tidak memiliki nilai-nilai moral dan akhlak yang mulia dan terpuji. Banyak
hadis yang menunjukkan kaitan iman
dengan akhlak. Misalnya, “Orang mukmin yang paling sempurna imannya ialah yang
paling baik akhlaknya (Imam Ahmad, Juz 3, No. 7406) dan “Tidak sempurna iman
seseorang itu sehingga dia mengasihi saudaranya sebagaimana dia mengasihi
dirinya sendiri” (Sahih Bukhari, Jilid 1,Bil.10). Bagaimanapun, tidak bermakna
bahawa dengan memiliki akhlak yang sempurna dan mulia sudah memadai untuk
dikategorikan sebagai muslim yang benar-benar beriman.Kepentingan peranan iman
kepada umat Islam diutamakan kerana ia merupakan asasyang menentukan segala
amalan dan perilakunya diterima Allah s.w.t. Tiada gunanya seseorang itu
berakhlak atau bermoral tinggi, namun dia tidak mempercayai dan patuhkepada
peraturan dan hukum Allah s.w.t. Dalam hal ini, Tunku Sarah (1997) turut
menegaskan bahawa, penerapan nilai akhlak bermula daripada intipati tauhid
kepada Allah s.w.t demi melahirkan insan soleh dan berakhlak. Beliau membuat
kesimpulan bahawa pengajaran nilai akhlak yang berkesan akan berlaku apabila
dikaitkan dengan kepercayaan kepada Tuhan. Hanya apabila insan itu menyedari
akan kehadiran Allah s.w.t, barulah dia akan mendidik hati dan diri dengan
sebenarnya. Jelasnya, akhlak merupakan pelengkap kepada keimanan dan
mencantikkan lagi ibadah yang dilaksanakan oleh seseorang muslim.
PEMANTAPAN
PENDIDIKAN ISLAM DAN KOMPONEN AKHLAK
Di Malaysia persoalan pendidikan
akhlak diberi perhatian terutamanya dalam sistem pendidikan kebangsaan. Untuk
merealisasikan hasrat ini, maka pelajar Islam diwajibkan mengikuti Pendidikan
Islam, manakala pelajar bukan Islam pula dikehendaki mengikuti Pendidikan
Moral.Pelaksanaan kurikulum Pendidikan Islam boleh dilihat menerusi perkembangan
pendidikan Islam di negara ini. Amnya terdapat empat jenis sistem pendidikan
Islam. Setiap jenis tersebut boleh diringkaskan seperti berikut. Jenis pertama
merupakan pembelajaran di rumah guru. Menurut Maimunah, seperti mana dilaporkan
oleh Abdullah Ishak (1995), struktur dan kurikulum pendidikan Islam di rumah
guru pada zaman Kerajaan Melayu Melaka lebih menekankan kepada pengajian
membaca al-Qur’an, di samping ilmu lain yang berkaitan dengan keagamaan seperti
tawhid, fiqah, tasawwuf, sejarah Islam dan
pengajaran yang mendatangkan kebaikan. Selain pendidikan di rumah guru, jenis
kedua ialah pengajian di institusi pondok yang dikenali sebagai pendidikan
tradisional dan merupakan satu legacy pendidikan Islam yang tertua dan
berpengaruh dalam melahirkan pelajar berpengetahuan agama, berakhlak tinggi
serta dapat membimbing masyarakatnya (Ghazali Basri, 1991). Sebenarnya istilah
“pondok” berasal daripada perkataan Arab, funduq yang bermaksud rumah-rumah
kecil tempat tinggal, untuk empat hingga lima orang pelajar bagi setiap buah
rumah. Pondok-pondok itu
didirikan atas usaha alim ulama dan masyarakat tempatan. Matlamat utama
penubuhan institusi pondok ialah melahirkan masyarakat yang dapat menghayati
dan mengamalkan ajaran Islam dengan sempurna. Justeru, kurikulum pengajian
pondok lebih menumpukan kepada bidang keagamaan dan pengajarannya lebih
bersifat penghafalan dan pemahaman. Jenis ketiga pula ialah sistem pendidikan
berkonsepkan sistem madrasah yang lebih sistematik dan formal. Ia merupakan
satu alternatif yang menarik perhatian masyarakat Melayu kerana taraf pelajaran
di madrasah adalah tinggi dan kurikulumnya bersifat lebih komprehensif kerana
telah dimasukkan beberapa mata pelajaran lain dalam pendidikan Islam. Ini
sesuai kerana Kaum Muda ketika itu berpendapat bahawa umat Islam tidak
seharusnya mementingkan akhirat semata-mata, tetapi perlu maju dalam aspek
sosioekonomi dan politik agar menjadi umat yang berdaya saing dan progresif.
Pertumbuhan madrasah sesungguhnya bagai cendawan disebabkan anggapan bahawa
sistem pondok tidak mampu berkembang mengikut kehendak dan keperluan dalam
kehidupan serba moden, di samping alasan untuk menyaingi pendidikan sekular
yang ditubuhkan oleh pendakwah Kristian seperti Sekolah Convent.
RUMUSAN
DAN CADANGAN
Perbincangan di atas memperlihatkan
betapa pentingnya pendidikan akhlak dalam sistem pendidikan kebangsaan.
Pendidikan Islam yang secara langsung berperanan mendidik dan membentuk
individu muslim yang berakhlak dan beriman sentiasa mengalami perubahan demi
menambahbaik dan mempertingkat keberkesanan dalam pendidikan akhlak dan moral
pelajar.
Walau apapun, yang jelasnya
pendidikan akhlak dan moral yang
dilaksanakan perlu
dikaitkan
dengan nilai Islam khususnya dan nilai agama amnya. Tanpa kaitan ini, insan
yang bakal dilahirkan pasti tidak mempunyai kekuatan rohani dan mudah
dihanyutkan oleh arus pemodenan yang bercanggah dengan prinsip Islam. Malah,
mereka mudah putus asa apabila berhadapan dengan
Selain itu, pendidikan akhlak perlu
menekankan kepada aspek penghayatan pelajar bukan hanya mementingkan aspek
kognitif sahaja. Justeru itu, suatu langkah yang lebih menyeluruh perlu
difikirkan dan diambil bagi menilai aspek penghayatan pelajar dari segi akhlak
dan moral. Suasana yang kondusif ke arah pembentukan akhlak dan moral yang baik
perlu diwujudkan di sekolah, dalam keluarga dan masyarakat. Hanya dengan
suasana yang saling menyokong ini, pelajar-pelajar yang berakhlak dan bermoral
dapat dilahirkan.
Di sekolah, selain pendidikan nilai
Islam yang perennial, pelajar hendaklah menghayati pendidikan sepanjang
hayat, kehidupan kekeluargaan yang padu, budaya dan ketamadunan Islam, dan
sebagainya. Perlu juga diketengahkan psikologi dan dalam melengkapkan Pendidikan Islam.
Pendidikan Islam perlu bertindakbalas secara proaktif dan kreatif terhadap
fenomena globalisasi. Ini melibatkan juga cara berfikir dan ijtihad umat Islam
pada masa kini dengan mengambil kira sebarang perubahan dan pemodenan yang
hadir tanpa mengenepikan prinsip dan syariat Islam. Sesungguhnya kejayaan
seseorang pelajar bergantung kepada pencapaian akademik dan kemuliaan akhlak
dan moral. Ukuran kejayaan seorang pelajar perlu diperjelaskan.
Tumpuan hendaklah tidak hanya kepada
aspek akademik sahaja, bahkan juga kepada aspek akhlak dan moral. Akhirnya,
demi menjayakan hasrat murni iaitu melahirkan insan yang cemerlang, gemilang
dan terbilang secara padu serta berilmu, beriman dan beramal, maka usaha dan
komitmen dari pelbagai pihak sangat diperlukan. Tanggungjawab kedua-dua aspek
dalam kehidupan iaitu amar makruf nahi mungkar perlu dilaksanakan secara
bersepadu dan berkesan.
gambo hantu ape yg beso sgt kt blog mu nih?
ReplyDelete